» آشپزی و تغذیه » سالاد » طرز تهیه سالاد لوبیا چیتی
سالاد لوبیا چیتی
سالاد

طرز تهیه سالاد لوبیا چیتی

1403-01-30 10105

اگر گیاهخوار هستید و به دنبال غذاهای بدون گوشت می‎گردید، سالاد لوبیا چیتی مناسب شماست. این سالاد علاوه بر سبزیجات، دارای حبوبات نیز می‌‌باشد و می‌تواند فقدان گوشت را تا حدی جبران کند. در این مقاله طرز تهیه سالاد لوبیا چیتی را آموزش داده و نکات مهم برای خوشمزه‎تر شدن آن را بیان می‎کنیم. با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه سالاد لوبیا چیتی

مواد لازم برای تهیه سالاد لوبیا چیتی

1. لوبیای چیتی پخته شده: 2 فنجان

2. لوبیا قرمز پخته شده: 1 فنجان

3. نخود پخته شده: 1 فنجان

4. جعفری تازه: 60 گرم

5. خیار متوسط: 1 عدد

6. پیاز متوسط: نصف عدد

7. پونه کوهی خشک شده: 3/4 قاشق چای‌خوری

8. سرکه قرمز: 1/4 فنجان

9. روغن زیتون: 1/4 فنجان

10. خردل دیژون: 1 قاشق چای‌خوری

11. عسل: 1 قاشق چای‌خوری

12. نمک و فلفل: به مقدار لازم

مشاهده و خرید بهترین سالاد سازها

طرز تهیه سالاد لوبیا چیتی

طرز تهیه سالاد لوبیا چیتی

مرحله اول:

ماده اولیه تهیه این سالاد، لوبیا چیتی، لوبیا قرمز و نخود است. در اولین قدم باید این مواد را بپزید. برای این کار، حبوبات را از شب قبل بشویید و در مقداری آب بخیسانید. در طول این مدت آب حبوبات را چندین بار عوض کنید. چند ساعت قبل از تهیه سالاد، حبوبات را در یک قابلمه بریزید و بپزید. دقت داشته باشید که مواد باید به طور کامل بپزند، اما نه آن‌قدر که در سالاد له شود. یک ساعت آخر پخت، مقداری نمک به آن اضافه کنید تا سالاد خوشمزه‌تری داشته باشید.

این دستور پخت را ببینید :  طرز تهیه سالاد یونانی با سیب زمینی

مرحله دوم:

حبوبات پخته شده را در یک آبکش بریزید تا آب آن به طور کامل خارج شود. کمی صبر کنید تا حبوبات خنک شود. سپس یک کاسه مناسب بردارید و حبوبات پخته‌شده را در آن بریزید.

مرحله سوم:

پیاز را پوست کنید و بشویید. برای تهیه این مقدار سالاد به نصف یک پیاز متوسط نیاز دارید. پیاز را نصف کنید و به صورت ریز خرد کنید. پیاز خردشده را در یک کاسه کوچک بریزید و آن را با آب سرد پر کنید. به طوری که آب روی پیاز را کاملا بپوشاند. اجازه دهید پیاز به مدت  5 دقیقه در آب سرد بماند. سپس پیاز را آبکش کنید و کنار بگذارید تا آب به طور کامل خارج شود. پیاز خردشده را به حبوبات اضافه کنید.

مرحله چهارم:

خیار را به خوبی بشویید. سپس به صورت عمودی به 4 قسمت تقسیم کنید و هر قسمت را خرد کنید. جعفری را تمیز کنید، بشویید و خرد کنید. خیار و جعفری خردشده را به سالاد اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مواد باهم ترکیب شوند.

مرحله پنجم:

یک کاسه کوچک بردارید و سرکه، روغن زیتون، خردل، عسل، نمک و فلفل را در آن بریزید. مواد را به خوبی هم بزنید تا کاملا باهم ترکیب شوند.

مرحله ششم:

سس را به همراه پونه کوهی خشک شده در سالاد بریزید و مواد را به خوبی زیر و رو کنید تا سس به همه‌جای سالاد برسد و مواد را آغشته کند. سپس درب ظرف را با یک سلفون بپوشانید و به مدت حداقل یک ساعت در یخچال قرار دهید تا مواد به خورد هم بروند و مزه‌دار شوند.

این دستور پخت را ببینید :  طرز تهیه سالاد لبو و انار بسیار خوشمزه

مرحله هفتم:

پس از گذشت یک ساعت می‌توانید سالاد را از یخچال خارج کرده و در ظرف موردنظر بریزید و سرو کنید.

مشاهده و خرید بهترین سالاد سازها

نکات مهم برای تهیه سالاد لوبیاچیتی

نکات مهم برای تهیه سالاد لوبیاچیتی

  • در این دستورالعمل از ترکیب لوبیای چیتی، لوبیا قرمز و نخود استفاده کردیم. اگر دوست دارید می‌توانید این مواد را با حبوبات دیگر جایگزین کنید یا آن‌ها را حذف کنید و فقط از لوبیا چیتی استفاده کنید.
  • برای راحتی کار می‌توانید از کنسرو لوبیا استفاده کنید، اما دقت داشته باشید که برای این کار باید کنسرو را در یک آبکش بریزید تا آب آن به طور کامل خارج شود سپس آبکش را زیر آب سرد بگیرید و لوبیا را به طور کامل آبکشی کنید.
  • قرار دادن پیاز خردشده در آب سرد باعث می‎شود تا طعم خامی پیاز کمی گرفته شود. این کار را حتما انجام دهید تا طعم پیاز خام بر دیگر مواد غالب نباشد.
  • در این دستورالعمل برای متعادل کردن طعم سرکه، به اندازه 1 تا 2 قاشق غذاخوری عسل نیز به آن اضافه می‌کنیم. اضافه کردن عسل اختیاری است. اگر دوست ندارید می‎توانید آن را حذف کنید.
  • به جای عسل می‌توانید به اندازه 1 تا 2 قاشق غذاخوری شربت افرا اضافه کنید یا عسل و شربت را باهم مخلوط کنید و ترکیب این دو را در سالاد بریزید.
  • بهتر است از سبزیجات تازه در سالاد خود استفاده کنید. در این دستورالعمل از جعفری استفاده کردیم، اما اگر دوست دارید، می‌توانید گشنیز، نعناع، شوید یا ترخون را جایگزین کنید یا از ترکیب این سبزیجات باهم استفاده کنید.
  • اگر از ترخون استفاده می‌کنید، مقدار کمتری از این سبزی بریزید. ترخون طعم تندتری نسبت به جعفری دارد و طعم آن در سالاد غالب می‎شود.
  • پونه کوهی خشک شده طعم خوبی به سالاد می‌دهد، اما اگر به پونه دسترسی ندارید، می‌توانید آن را با سبزیجات معطر دیگر جایگزین کنید.
  • برای تهیه این سالاد از کیپر هم استفاده می‌شود. کیپر میوه‎‌ای شبیه به زیتون است که در غذاهای ایتالیایی مورد استفاده قرار می‏‌گیرد. این میوه ظاهری شبیه به زیتون دارد و کمی تلخ است. کیپر در استان بوشهر به فراوانی یافت می‎شود. اگر دوست دارید از کیپر در سالاد خود استفاده کنید، به اندازه 3 قاشق غذاخوری از آن را بشویید و در سالاد بریزید.
این دستور پخت را ببینید :  طرز تهیه سالاد ماکارونی با مرغ و هویج و سیب زمینی

در این مقاله طرز تهیه سالاد لوبیا چیتی را آموزش داده و نکات مهم برای خوشمزه‌‏تر شدن آن را بیان کردیم. سالاد لوبیا چیتی یک غذای کامل و سالم محسوب می‎شود و گزینه‌ای مناسب برای وعده غذایی شام می‎باشد، اما اگر دوست دارید، می‌توانید این سالاد را به عنوان پیش‌غذا نیز تهیه کنید و در کنار غذای اصلی روی سفره قرار دهید. در صورت تمایل نظرتان در مورد این دستورالعمل را بیان کنید و اگر نکته‎ای دارید در قسمت دیدگاه‎ها با ما به اشتراک بگذارید.

مشاهده و خرید بهترین سالاد سازها

به این نوشته امتیاز بدهید!

امتیاز 5.00

 

تیم تحریریه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×